Sercem każdego pojazdu jest rzecz jasna jego silnik, który napędza wszystkie pozostałe układy i elementy. Dzięki niemu samochód może poruszać się po drodze. Wyróżnić można wiele rodzajów i modeli silników samochodowych. Jak sprawdzić, jaki silnik mamy zainstalowany we własnym pojeździe?

Rodzaje silników samochodowych

Samochody napędzane są z wykorzystaniem różnego rodzaju silników:

  • benzynowych,
  • diesel,
  • hybrydowych,
  • elektrycznych.

Silnik benzynowy jest jednym z najbardziej popularnych, obok silników diesla. Click To Tweet Został wynaleziony w 1876 roku przez Nikolausa Otto. Niemiec skonstruował pierwszy, czterosuwowy silnik benzynowy o zapłonie iskrowym, gdzie iskrę generowała świeca zapłonowa. Iskra powodowała, że w każdym cylindrze następowały w pełni kontrolowane wybuchy paliwa zmieszanego z powietrzem i napędzały silnik.

Rudolf Diesel, pod koniec XIX wieku, wynalazł z kolei silnik na olej napędowy – wysokoprężny, z zapłonem samoczynnym. W silnikach diesla mieszanka oleju napędowego z powietrzem ulega zapłonowi, a to dzięki energii doprowadzającej do ruchu tłoka. Bez iskry spręża on mieszankę powietrza i oleju napędowego. Silniki tego rodzaju są wysoko wydajne, generują niski poziom hałasu i ograniczają poziom spalania ropy.

https://www.youtube.com/watch?v=4k6MdQhz_QQ

Hybrydy to nowoczesne silniki samochodowe, wyposażone w dwa źródła napędu, komplementarne względem siebie. Najczęściej w samochodach z silnikiem hybrydowym stosuje się połączenie silnika elektrycznego i tradycyjnego spalinowego. Do napędu wykorzystuje się mniejszy silnik spalinowy, który jest wspomagany przez silnik elektryczny. W trakcie spokojnej jazdy, zwłaszcza na dłuższych dystansach, nadwyżka energii nie jest tracona, a gromadzi się ją w akumulatorach i można z niej później skorzystać. Podobnie jest przy hamowaniu silnikiem.

Ostatni z typów silników samochodowych to silnik elektryczny, który korzysta z energii zgromadzonej wcześniej w pokładowych akumulatorach,  doładowywanych przez prądnice, albo generowanej bezpośrednio z silnika spalinowego bądź w czasie reakcji zachodzących w ogniwie paliwowym.

Model silnika

Model silnika oznacza dokładny typ silnika zainstalowanego w samochodzie, od którego zależy specyfika jego funkcjonowania. Warto go znać i prawidłowo interpretować.

W przypadku silników wysokoprężnych diesel mogą mieć one symbol „D” lub napis „Diesel” oraz następujące oznaczenia:

  • TD lub dT – Turbodiesel, czyli silnik wyposażony jest w turbosprężarkę.
  • VGT (variable geometry turbocharger), VTG (variable turbine geometry), VNT (variable nozzle turbine) – te oznaczenia informują, czy turbosprężarka wyposażona jest w zmienną geometrię łopatek, co eliminuje tzw. turbodziurę, czyli brak dynamiki przy małych obrotach silnika.
  • K – oznaczenie określa obecność kompresora dla podniesienia dynamiki pojazdu podczas ruszania. Jest on napędzany z wału korbowego silnika lub elektrycznie.
  • TDI lub TDi – turbo direct injection, TDDi – turbo diesel direct injection, DTI lub dTi (direct turbo injection), DI lub di (direct injection) lub DiTD (direct injection turbo diesel) – symbole te oznaczają rodzaj zasilania silnika wysokoprężnego. Można z nich dowiedzieć się, czy silniki pracują głośno, jaka jest ich dynamika i czy mają na wyposażeniu pompę wtryskową i wtryskiwacze. TDI to silnik wysokoprężny doładowany.
  • CR – system common rail, najczęściej w silnikach nowej generacji, oznacza obecność zasobnika na paliwo sprężonego do wysokości ciśnienia pomiędzy 1350 a 1800 barów, przygotowanego do wtryśnięcia bezpośrednio do cylindrów w 5-7 minidawkach.
  • CDTI (common rail diesel turbo injection), TDCi (turbo diesel common rail injection), CTDi (common rail turbo diesel injection), D4D (direct for diesel), dCi (diesel common rail injection – wszystkie oznaczają nowoczesne silniki diesla.
  • PDE (pumpe duse element) oraz TDI-PD (turbo direct injection pump duse) – wyposażenie w pompowtryskiwacze z zaworami piezoelektrycznymi.

Silniki benzynowe mają zaś swoje własne oznaczenia, które zwykle dotyczą typów stosowanego rozrządu:

  • V (valve) – oznacza cylindry lub zawory, dotyczy silników wielozaworowych, a liczba przed literą V sugeruje liczbę zaworów w całym silniku, zaś liczba za symbolem V – liczbę cylindrów silnika widlastego. Np. 16V to 16 zaworów, ale oznaczenie V12 to symbol silnika widlastego o 12 zaworach.
  • 16V SOHC (16 valve single over head camshafts) – 16 zaworów w silniku i jeden wałek.
  • 24V DOHC (24 valve double over head camshafts) – 24 zawory w silniku i dwa wałki rozrządu.
  • VTEC (variable valve timing and lift electronic control) lub i-VTEC czy VVT-i – systemy zmieniające czas i wznios zaworów w zależności od obrotów silnika.
  • SPI (single point injection) – jednopunktowy wtrysk pośredni paliwa do kolektora ssącego.
  • MPI (multi point injection) – oznacza wtrysk do kolektora dolotowego oddzielnie przed każdym zaworem ssącym.
  • FSI (fuel stratified injection) – wtrysk bezpośredni z uwarstwieniem ładunku.

Do jednego typu silnika samochodowego może występować wiele różnych modeli, które mają różną specyfikę. Click To Tweet Wskazują na dynamikę pracy, hałas, sprawność działania czy moc silnika, dlatego warto poznać wszystkie obowiązujące skróty, dla dokonania właściwego wyboru.

Jak sprawdzić model silnika w samochodzie?

Sprawdzenie modelu silnika samochodowego jest bardzo proste. Oznaczenia literowe znajdują się:

  • na pokrywie rozrządu,
  • na tabliczce znamionowej samochodu, która najczęściej jest instalowana w okolicach podszybia,
  • na nalepce w bagażniku w okolicach zapasowego koła,
  • przy bloku silnika, na łączeniu ze skrzynią biegów.

Najbardziej istotne są oznaczenia na bloku silnika oraz na pokrywie rozrządu, ponieważ one informują o realnym silniku zainstalowanym w pojeździe.

Model silnika a usterki

Jeśli znamy konkretny model silnika, na forach motoryzacyjnych w sieci czy na grupach dyskusyjnych oraz w mediach społecznościowych w specjalnie tworzonych grupach można poczytać, jakie usterki najczęściej dotyczą silników, jakimi dysponujemy. Wpisać należy na takiej stronie swój model i sprawdzić, co do powiedzenia mają na ten temat inni użytkownicy.

Samochód bez silnika jest jak człowiek pozbawiony serca. Każdy silnik może mieć nieco inną specyfikę, wpływającą na jego osiągi. Warto poznać model silnika, aby wiedzieć, czego można się po nim spodziewać w przyszłości.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Sposoby na ograniczenie spalin samochodowych

Na co dzień w większych miastach, a przede wszystkim w aglomeracjach miejskich, tysiące samochodów wydziela trujące spaliny. Trafiają one do...

Zamknij