Silnik typu Diesel został skonstruowany przez Rudolfa Diesla pod koniec XIX wieku. Wynalazca tej technologii prawdopodobnie nie przypuszczał, że zdominuje ona rynek motoryzacyjny. Silniki Diesla to obecnie jedno z najpopularniejszych rozwiązań stosowanych w pojazdach. Co ciekawe, konstrukcja ta wyjątkowo dobrze sprawdza się w samochodach ciężarowych, jest nieustannie udoskonalana i póki co nic nie zapowiada, żeby producenci ciężarówek mieli zrezygnować z Diesli na rzecz innych typów jednostek napędowych.
Diesel w samochodach ciężarowych – główne zalety
Silnik Diesla jest od dawna uznawany za lepszą alternatywę dla tradycyjnych jednostek napędzanych benzyną. Tego typu silniki poza tym, iż usprawniają funkcjonowanie samochodu, są także znacznie bardziej ekologiczne – umożliwiają sprostanie nawet wyśrubowanym normom emisyjnym (w 2020 roku Unia Europejska chce zredukować emisję dwutlenku węgla przez floty samochodów do 95 g/km/).
Warto podkreślić, że Diesel to silnik, który umożliwia dynamiczną, a przy tym ekonomiczną jazdę. Click To Tweet Sprawdza się na długich trasach, szczególnie jeżeli są one pokonywane dość regularnie. Oszczędność to dla właścicieli firm transportowych i przewozowych duża zaleta Diesla – nie bez powodu to rozwiązanie konstrukcyjne jest najczęściej wybierane w samochodach ciężarowych. Warto wspomnieć o jeszcze jednym pozytywie, płynącym z wyposażenia ciężarówek w silnik Diesla – dzięki temu te pojazdy są znacznie cichsze.
Silnik Diesla w liczbach a samochody ciężarowe
Diesel, podobnie jak inne rodzaje jednostek napędowych, znacznie ewoluował. Nowoczesny silnik typu Diesel emituje aż o 96% mniej cząsteczek dwutlenku węgla oraz o 98% mniej szkodliwych dla środowiska składników stałych niż wysokoprężna jednostka napędowa sprzed 30 lat. Ta emisyjna oszczędność jest kwestią rozwiniętych układów wtryskowych, zastosowania techniki wtrysku wielofazowego oraz wprowadzenia systemu wtórnego oczyszczania spalin. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom konstrukcyjnym samochody ciężarowe są w stanie spełniać normy emisyjne Euro 6, a dodatkowo – emitują aż o 25% mniej dwutlenku węgla niż pojazdy wyposażone we współczesne silniki benzynowe.
Diesel a alternatywne technologie w samochodach ciężarowych
Diesel póki co jest najpopularniejszą technologią w samochodach ciężarowych. Click To Tweet Nie oznacza to jednak, że konstruktorzy jednostek napędowych nie szukają alternatywnych, jeszcze lepszych rozwiązań dopasowanych do potrzeb ciężarówek. Technologie, które ostatnimi czasy stały się konkurencyjne dla Diesla, to:
- napęd elektryczny;
- jednostki napędzane gazem ziemnym.
Trudno stwierdzić, czy Diesel zostanie faktycznie wyparty przez któreś z tych rozwiązań, czy raczej konstruktorzy dieslowskich silników podejmą współpracę z innymi naukowcami i inżynierami, aby stworzyć silnik, który łączy w sobie kilka technologii. Jedno jest pewne – warto przyjrzeć się bliżej możliwościom, jakie dają napędy elektryczne i te zasilane gazem ziemnym.
Napęd elektryczny
Elektryfikacja samochodów to wciąż dyskusyjny temat. Zwolennicy tego typu rozwiązań wskazują na oszczędność takich technologii. Zelektryfikowany napęd pozwala zaoszczędzić na długich trasach do 6% paliwa. To stosunkowo niewiele, statystyka ta jednak zmienia się, jeżeli weźmiemy pod lupę transport dostawczy – oszczędność przy dużych ładunkach szacuje się bowiem na aż 20%. Nie trzeba dodawać też, że emisja dwutlenku węgla przy zastosowaniu napędu elektrycznego spadłaby praktycznie do zera.
Jednostki napędzane gazem ziemnym
Jednostki napędzane gazem ziemnym to kolejna technologia rozwijana w ostatnich latach w sektorze samochodów ciężarowych. Co ciekawe, rozwój tego rozwiązania ukierunkowany jest na stworzenie dualnego systemu zasilania – który mógłby być napędzany, w zależności od potrzeb, olejem napędowym lub gazem ziemnym. Tego typu konstrukcja silników byłaby ułatwieniem dla właścicieli pojazdów, które poruszają się po terenach ze słabo rozwiniętą infrastrukturą.
Wasze najnowsze komentarze