Silnik diesla przez lata uznawany był za niezawodną jednostkę napędową w samochodach osobowych i ciężarowych. Dziś silnik ten nadal cieszy się ogromną popularnością, choć nie jest wolny od wad. Jakie usterki najczęściej zdarzają się w przypadku samochodów z silnikiem diesla?

Budowa silnika diesel

Silnik diesla jest silnikiem wysokoprężnym, o zapłonie samoczynnym, w którym następuje spalanie wewnętrzne w tłokach. Do zapłonu paliwa, jakim jest ropa, nie jest wymagane zewnętrzne źródło energii.  Do głównych elementów silnika diesla należy zaliczyć:

  • głowicę cylindrową z zaworami,
  • blok cylindra,
  • tłoki połączone korbowodami z wałem korbowodowym,
  • układ wtrysku paliwa,
  • układ rozrządu zaworów,
  • układ ssący,
  • układ wydechowy,
  • układ przeniesienia mocy.

diesel usterki 2 Najczęstsze usterki silnika diesel

Działania silnika diesel

Zainicjowanie pracy silnika diesla nie wymaga dostarczenia mu iskry, jak w przypadku silników benzynowych, ponieważ następuje zapłon samoczynny. W momencie, kiedy do cylindra dostaje się powietrze zasysane z otoczenia, tłok przesuwa się ku górze. Kiedy zbliży się do swojego górnego, martwego położenia, następuje wtrysk paliwa, a następnie spala się po przekroczeniu w komorze spalania temperatury zapłonu. Suw ssania kończy się zamknięciem zaworu ssącego lub przesłonięciem kanału dolotowego, w zależności od tego, czy mamy do czynienia z silnikiem czterosuwowym, czy dwusuwowym. Podczas sprężania powietrza w cylindrze przy ruchu tłoka górę, rośnie intensywnie temperatura powietrza, przez co możliwy jest zapłon wtryśniętej pod wysokim ciśnieniem dawki paliwa. Krople paliwa odparowują pod znaczną temperaturą, zamieniając się w łatwopalny gaz, który ulega samozapłonowi. W wyniku spalania rośnie jego temperatura. Owe spalanie zaczyna się, gdy tłok położony jest w pobliżu górnego położenia zwrotnego tłoka, co stanowi początek ekspansji czynnika roboczego. Kiedy spalanie kończy się, tłok idzie na dół do dolnego martwego położenia, gdzie następuje otwarcie zaworu wylotowego, a cykl spalania zaczyna się od nowa, wraz z wydaleniem z cylindra gazów spalinowych.

Usterki w silniku diesel

Silniki diesla choć wytrzymałe i zwykle niezawodne, to niestety nie są wolne od usterek Click To Tweet. Wśród części silnika wysokoprężnego, które mogą ulec awarii, wymienić należy:

  • Turbosprężarka – to element niezbędny do uzyskania dużej mocy i momentu obrotowego w nowoczesnych silnikach diesla. Objawem awarii turbosprężarki będzie występowanie problemów z gwałtownym przyspieszaniem, czy słyszalny gwizd podczas wciskania pedału gazu. Turbosprężarkę można wymienić na nową lub spróbować zregenerować dotychczasową. Jeśli zignorujemy problem, może dojść do tzw. rozbiegania silnika, co skutkuje całkowitym jego zniszczeniem. Nowa turbosprężarka może kosztować nawet 5000 zł.
  • Wtrysk paliwa – awarii ulegają wtryski paliwa typu Common Rail, których zadaniem jest poprawa pracy jednostki napędowej i dostosowanie diesla do restrykcyjnych norm czystości spalin. Pompa wtryskowa może zostać uszkodzona w wyniku tankowania słabej jakości paliwa z dużą ilością zanieczyszczeń oraz przez zassanie przez pompę wtryskową cząstek stałych. Koszt naprawy to od 3 do 5 tys. zł.
  • Pompowtryskiwacze – zasilają silnik diesla i są zintegrowane z pompami paliwa. Koszt wymiany pompowtryskiwacza na nowy to średnio 2500 zł za sztukę.
  • Filtr cząstek stałych – odpowiada za filtrowanie spalin z cząsteczek sadzy, które wykazują działanie kancerogenne. Podczas jazdy miejskiej w silniku nie dochodzi do wypalenia sadzy z filtra, przez co ulega on zapchaniu. Samochód może wówczas przejść w tryb awaryjny, a zużycie paliwa wzrośnie. Koszt wymiany filtra cząstek stałych wynosi około 2 tys. zł.
  • Pompa wysokiego ciśnienia – napędzana jest zwykle paskiem rozrządu i powoduje wygenerowanie ciśnienia rzędu do 2 tys. barów. Odpowiada za regulację ciśnienia, dzięki zaworom. Sekcje tłoczące pompy tłoczą zaś paliwo. Usterka pompy wysokiego ciśnienia powoduje problemy z rozwijaniem mocy i kłopoty z wyciekami paliwa. Koszt jej naprawy to około 1,5 tys. zł.
  • Koło dwumasowe – część ta występuje w większości silników diesla i odpowiada za tłumienie wibracji w układzie korbowo-tłokowym, poprawiając komfort jazdy i zmniejszając obciążenie skrzyni biegów. W czasie eksploatacji dochodzi do wyrabiania się sprężyn oraz łożyskowania i wewnętrznych tłumików. Koło dwumasowe, które uległo usterce, powoduje szarpanie na biegu jałowym, stuki przy gaszeniu silnika oraz piski przy okazji redukcji biegów. Jego wymiana pociągnie za sobą koszt od 1,5 do 3,5 tys. zł.
  • Świece żarowe – mogą urwać się przy wkręceniu, albo powodować kłopoty z rozruchem silnika w niższych temperaturach. Jedna świeca kosztuje od 60 do 150 zł.
  • Regulator ciśnienia paliwa – jego awaria prowadzi do falowania wolnych obrotów, ponieważ regulator nie jest w stanie precyzyjnie regulować ciśnienia paliwa. Jego wymiana i naprawa kosztuje około 500-600 zł.

Skutki usterek w silniku diesel

Uszkodzenie układu wtryskowego w silnikach diesla może prowadzić do unieruchomienia wtryskiwacza i samego silnika, co w przypadku jazdy np. po autostradzie skutkować może wypadkiem. Jeśli do pompy lub wtryskiwaczy dostaną się ziarenka piasku lub opiłki metali, może dojść do poważnej awarii i kosztownej naprawy silnika.

Przerwanie pasku rozrządu to jedna z najpoważniejszych awarii występujących w silnikach z zapłonem samoczynnym. Prowadzi do całkowitego uszkodzenia głowicy, a nawet całego silnika. Przy dużej prędkości skutki usterki są bardzo poważne. Przegrzanie silnika skutkuje jego uruchomieniem i naraża właściciela na wysokie wydatki związane z remontem silnika, a nawet jego wymianą.
Dbanie o silnik diesla, tankowanie tylko na sprawdzonych stacjach, wysokiej jakości paliwa, zapewni nam bezawaryjne działanie silnika wysokoprężnego typu diesel.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak zwiększyć moc silnika w swoim samochodzie?

Jednym z parametrów, na jakie zwracamy uwagę przy zakupie pojazdu, są jego osiągi. Decyduje o nich moc samochodu, liczona w...

Zamknij