Silnik benzynowy
Samochód osobowy może być wyposażony w jednostkę napędową różnego rodzaju. Popularne są zwłaszcza silniki benzynowe, przez wielu postrzegane za mniej awaryjne, niż silniki diesla – wysokoprężne. Niestety i one nie są wolne od wad. Właściciel samochodu z silnikiem benzynowym powinien zdawać sobie sprawę z najczęściej występujących awarii takich jednostek. Dzięki temu będzie mógł je trafnie rozpoznawać i naprawiać – nawet na miejscu awarii, w drodze, jak i zapobiegać im.
Najczęstsze usterki silnika benzynowego
Silniki benzynowe wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa często mogą ulegać awarii, w wyniku zwykłego zużycia eksploatacyjnego. Zużyciu ulegają zarówno wtryskiwacze paliwa, jak i obsługująca je pompa wysokiego ciśnienia. Oprócz tego, w takich silnikach zbiera się w kolektorze dolotowym oraz na zaworach dolotowych nagar, który ogranicza przepustowość powietrza docierającego do silnika. Skutkuje to gorszymi osiągami pojazdu oraz zwiększonym ryzykiem stukowego spalania paliwa.
W samochodach, w których pracują silniki z turbodoładowaniem, konieczne staje się zastosowanie łańcuchów rozrządu, z uwagi na wysokie wartości momentu obrotowego. Rozciągają się one z czasem, zwłaszcza w trakcie dynamicznego rozpędzania auta, przy zachowaniu względnie niskich obrotów silnika. Koszt samego łańcucha nie jest wysoki, ale razem z nim najlepiej wymienić także napinacz, kółko rozrządu, prowadnice czy wariator faz rozrządu.
Kilkuletnie auta na benzynę mogą wymagać wymiany cewki zapłonowej, które odmawiają współpracy. Ich uszkodzenie przejawia się w nierównej pracy silnika na jałowym biegu. Może dojść do spadku mocy i problemów z uruchomieniem jednostki napędowej. Awaria może być wynikiem uszkodzonych lub niewłaściwie dopasowanych świec iskrowych albo nieprawidłowo zamontowanej instalacji LPG.
Wiele kłopotów kierowcom samochodów wyposażonych w silnik benzynowy może przysporzyć elektronika, czyli czujniki, cewki zapłonowe i sterowniki silnika. Często dochodzi do uszkodzenia czujników:
- położenia wału korbowego,
- położenia wałków rozrządu,
- spalania stukowego,
- masy powierza,
- sondy lambda.
Kierowca zauważy problem po zapaleniu się kontrolki silnika na desce rozdzielczej, ale też może dostrzec podwyższone spalanie benzyny, spadek mocy, czy gaśnięcie silnika.
Silnik benzynowy nie będzie prawidłowo pracował bez świec zapłonowych. Click To TweetOd ich sprawności działania zależy dobra kondycja silnika, dlatego jeśli zostaną zużyte, jednostka napędowa może w ogóle nie odpalać, zużywać większą ilość paliwa oraz powodować nierówną pracę silnika. Najlepiej wymieniać świece zgodnie z zaleceniami producenta, najczęściej po przejechaniu około 30 tys. km.
W samochodach z silnikiem benzynowym ważną funkcję dla całego układu elektrycznego pełni alternator. Click To TweetOdpowiada on za prawidłowe ładowanie akumulatora. Jeśli układ ładowania nie daje poprawnego napięcia, oznacza to wadliwość alternatora. Przyczyną jest uszkodzenie jednej lub większej ilości diod, co spowoduje spadek prądu na wyjściu.
Jeśli pojazd wyposażony jest w pasek rozrządu, to podlega on wymianie co założoną liczbę przejechanych kilometrów, zgodnie z wytycznymi producenta samochodu. Jeśli odwleczemy wymianę, a pasek pęknie, może to doprowadzić do poważnej awarii silnika pojazdu. Dochodzi do niej z chwilą zderzenia zaworów i tłoków.
Za napędzanie paska rozrządu w samochodach odpowiada pasek zębaty, który również powinien być wymieniany w parze z rozrządem. Click To TweetJak uniknąć występowania usterek?
Właściciel pojazdu powinien w najwyższej mierze dbać o silnik swojego samochodu, który decyduje o jego sprawności działania. Pielęgnacja, uzupełnianie wszystkich płynów eksploatacyjnych, regularne sprawdzanie stanu silnika i jego całego osprzętu oraz wymiana zużywających się części zgodnie z zaleceniami producenta, powinny ustrzec nas przed poważnymi awariami silnika benzynowego. Jeśli w toku rutynowego przeglądu technicznego pojazdu mechanik wykryje usterkę lub sygnalizują ją lampki na tablicy rozdzielczej, najlepiej od razu ją naprawić, aby nie doszło do poważnych uszkodzeń.
Jeśli chcielibyście podzielić się z nami swoimi doświadczeniami przy używaniu samochodów z silnikiem benzynowym, zapraszamy do wypowiadania się na ten temat. Sprawność pojazdu zależy od zachowania właściciela, a jeśli będzie on dbał o swoje auto, najprawdopodobniej „odwdzięczy się ono” bezawaryjnym działaniem.
Wasze najnowsze komentarze