Rosnące ceny benzyny spowodowały, że coraz bardziej popularne stało się montowanie w samochodach instalacji LPG. Właściciele, którzy już nie posiadają gwarancji na swój samochód, właściwe bez większych problemów mogą przerobić auto na gaz – wystarczy wybór odpowiedniej instalacji. Nieco inaczej wygląda kwestia instalacji LPG w samochodach nowych lub tych będących jeszcze na gwarancji.
Montaż instalacji LPG w fabrycznie nowych samochodach
Niektórzy producenci samochodów, zwłaszcza takich marek jak: Kia, Hyundai, Citroen, Peugeot, Seat, Opel, Fiat, Dacia już na linii produkcyjnej montują instalacje gazowe w swoich samochodach. Takie rozwiązanie może być korzystne dla tych osób, którzy chcą korzystać z instalacji gazowej, a przy tym zachować gwarancję producenta. Ponadto wybór nowego samochodu z fabryczną instalacją LPG ma tę zaletę, że instalacja jest wykonana bardzo estetycznie, a technologia instalacji jest idealnie dopasowana do określonego typu pojazdu, dzięki czemu instalacja jest lepiej “zintegrowana” z samochodem. Niestety, jest i druga strona medalu zakupu nowego auta z fabryczną instalacją LPG – po gwarancji może się okazać, że instalacja w takim aucie jest droższa w obsłudze ze względu na trudniej dostępne komponenty.
Jeśli już decydujemy się na samochód z fabrycznie zainstalowaną instalacją LPG, warto sprawdzić, czy wszystkie ASO podejmą się obsługi samochodu z LPG. Nie bez znaczenia może mieć również kwestia gwarancji europejskiej. Gdy dużo podróżujemy, trzeba się zorientować, czy gwarancja obowiązuje tylko w Polsce, czy także w Europie.
Wybrane modele z fabrycznymi instalacjami LPG:
Model auta: | Dopłata do LPG: | Cena auta: |
Opel Corsa 1.4 | 5 000 zł | od ok. 55 000 zł |
Kia Rio 1.2 | 4 200 zł | od ok. 52 000 zł |
Dacia Logan 0.9 TCe | 2 500 zł | od ok. 40 000 zł |
Dacia Duster 1.6 | 3 500 zł | od ok. 49 500 zł |
Hyundai i20 1.2 | 4 100 zł | od ok. 45 000 zł |
Kia Picanto 1.2 | 4 500 zł | od ok. 38 000 zł |
Skoda Fabia 1.0 MPI | 1 750 zł/ do wersji z turbo 3 150 zł | od ok. 43 000 zł |
Skoda Citigo 1.0 MPI | 3 700 zł | od ok. 39 000 zł |
Montaż instalacji w nowym aucie a utrata gwarancji?
Jeśli nie decydujemy się na zakup egzemplarza z fabryczną instalacją LPG, musimy się liczyć z tym, że w niektórych przypadkach montaż instalacji LPG będzie wiązał się z utratą gwarancji. Na szczęście, nie jest to reguła. Obecnie jest szereg marek, które reklamują się tym, że ich auta są przystosowane do zasilania z instalacji gazowej. W takich wypadkach montaż instalacji LPG musi się odbyć w autoryzowanych stacjach obsługi tych producentów, co powoduje, że koszt montażu instalacji często kilkakrotnie przewyższa koszty instalacji w porównaniu do mniejszych warsztatów, które często świadczą usługi na tym samym poziomie. Aby jednak zachęcić klientów do montażu instalacji w prywatnych warsztatach samochodowych, niektóre z nich oferują, oprócz montażu, również ubezpieczenie silnika i innych podzespołów, które może zostać wyłączone z gwarancji producenta na skutek montażu instalacji LPG.
Czy instalacja gazowa to oszczędność?
Wiele osób przed zakupem auta, zastanawia się, czy warto kupić auto z instalacją LPG? Nie ulega wątpliwości, że auto z LPG pozwala obniżyć koszty zużycia paliwa. Żeby jednak użytkowanie takiego auta przyniosło realne oszczędności, należy dużo jeździć. Warto zdać również sobie sprawę z tego, że nie wszystkie silniki benzynowe dobrze współgrają z LPG – decydując się na zakup samochodu używanego z instalacją gazową, musimy zachować szczególną ostrożność i taką instalację wcześniej dokładnie sprawdzić. Ponadto samochody z rynku wtórnego z LPG są znacznie bardziej wyeksploatowane, a to zwiększa ryzyko usterek zarówno samego samochodu, jak i instalacji. Dlatego jeśli chcemy bezproblemowo jeździć autem z LPG, najlepiej kupić model z fabryczną instalacją lub zadbany egzemplarz bez LPG, a dopiero potem zlecić jego montaż.
Aby oszczędzać, trzeba zainwestować. Click To TweetPomimo że jazda “na gaz” jest tańsza, pierw trzeba przygotować się na wydatki związane z zakupem i montażem samej instalacji. Posiadacz auta z LPG musi wziąć pod uwagę także wyższe koszty obsługi serwisowej.
Nowoczesne instalacje gazowe niewiele mają wspólnego z rozwiązaniami stosowanymi kilkanaście lat temu. Odpowiednio dostosowana i zamontowana instalacja nie powoduje usterek silnika, nie pogarsza pracy silnika, a w przypadku dużych rocznych przebiegów można zaobserwować oszczędności na paliwie rzędu 3000-5000 zł.
Moim zdaniem warto, bo to duża oszczędność, ale zmniejszają się osiągi auta. Zależy komu na czym bardziej zależy.
Według mnie warto zainwestować w instalację gazową z tym, że warto się zastanowić czy na pewno chcemy ją mieć zamontowaną fabrycznie ? Warto rozeznać się czy mamy możliwość wyboru instalacji czy mamy z góry narzuconą jedną. Sam kupowałem nowe auto i nie zdecydowałem się na montaż w serwisie. Zdecydowałem się na montaż instalacji BRC na własną rękę, koszt był dużo tańszy, a gwarancji i tak nie potrzebowałem bo auto spisywało się świetnie.