Komisja Europejska narzuca coraz to bardziej rygorystyczne normy emisji spalin na producentów pojazdów. Dla każdego typu pojazdu normy te są inne. Niespełniające normy pojazdy nie mogą być dopuszczone do sprzedaży na terenie UE, ale najnowsze standardy nie dotyczą pojazdów już jeżdżących.
Normy EURO kiedyś i dziś
Europejski standard emisji spalin jest to norma, która określa dopuszczalną ilość spalin w nowych pojazdach sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Obecnie, emisja tlenków azotu, tlenków węgla, węglowodorów oraz cząstek stałych uregulowana jest dla większości pojazdów poruszających się po drogach. Standardy te zostały opracowane w serii dyrektyw Europejskich, które wraz z biegiem czasu stawały się coraz bardziej restrykcyjne.
Normy emisji spalin dla silników benzynowych:
emisja (g/km) | Euro 1
(1992 r.) |
Euro 2
(1996 r.) |
Euro 3
(2000 r.) |
Euro 4
(2005 r.) |
Euro 5
(2009 r.) |
Euro 6
(2014 r.) |
CO | 2,72 | 2,2 | 2,3 | 1 | 1 | 1 |
NOx | – | – | 0,15 | 0,08 | 0,06 | 0,06 |
HC | – | – | 0,2 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Normy emisji spalin dla silników Diesla:
emisja (g/km) | Euro 1
(1992 r.) |
Euro 2
(1996 r.) |
Euro 3
(2000 r.) |
Euro 4
(2005 r.) |
Euro 5
(2009 r.) |
Euro 6
(2014 r.) |
CO | 3,16 | 1 | 0,64 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
NOx | – | 0,55 | 0,5 | 0,25 | 0,18 | 0,08 |
HC | – | 0,15 | 0,06 | 0,05 | 0,05 | 0,05 |
CO – tlenki węgla
NOx – tlenki azotu
HC – węglowodory
Pierwsza norma, czyli Euro 1 została wprowadzona w 1992 roku. Natomiast dopiero po wprowadzeniu normy Euro III producenci samochodów zdali sobie sprawę z potrzeby budowania bardzo wydajnych układów oczyszczania spalin – wtedy głównie dla silników Diesla, co zaowocowało powstaniem filtrów cząstek stałych. Coraz to bardziej wyśrubowane wartości zostały osiągnięte dzięki rozwojowi silników, optymalizacji ich pracy, wyższej efektywności cieplnej, poprawie układów wtryskowych.
Jak wygląda kontrola emisji spalin samochodowych?
Zanim samochód trafi do sprzedaży, musi przejść ścieżkę homologacyjną. Click To Tweet Odpowiedni organ krajowy wydaje zaświadczenie dotyczące spełnienia wymogów unijnych w kwestii ochrony środowiska, bezpieczeństwa i zgodności produkcji. W takim zaświadczeniu ujęte są również badania laboratoryjne dotyczące emisji tlenków azotu i drobin o wymiarze mniejszym niż 100 nm. Zgodnie z nowymi przepisami, przewidziano dwuetapowe testy. Nowe regulacje przewidują, że rozbieżność współczynnika może wynieść maksymalnie 2,1. W 2020 roku wejdzie w życie następny etap, który będzie uwzględniał tolerancję (margines błędu) po to, aby dać koncernom czas na ulepszenie technologii. Zapowiadane i wprowadzane stopniowo zmiany w normach emisji spalin oraz nowe zasady testów emisji spalin niejako wymuszają na producentach zmiany w ofertach aut.
Czy Twoje auto spełnia normy emisji spalin Euro 6?
Przede wszystkim trzeba sobie zdać sprawę z tego, że normy emisji spalin EURO nie działają wstecz. Oznacza to, że w chwili wprowadzenia obejmują jedynie auta pod względem daty produkcji, a nie te poruszające się po drogach. Samodzielne określenie, czy samochód spełnia określoną normę, jest jednak niebywale trudne. Jest to spowodowane tym, że najczęściej w raportach koncernów samochodowych podaje się dane odnoszące do emisji tlenków węgla. Informacja, że emisja tlenku węgla kształtuje się na poziomie 140 h/km większości kierowcom niewiele mówi. Najczęściej jednak to, co podają producenci różni się od stanu faktycznego. Nie jest to kłamstwem ze strony producentów samochodów, a jedynie delikatnym nadwyrężeniem faktów. Normy te są jak najbardziej prawdziwe, ale w warunkach laboratoryjnych, w których przeprowadzane są testy.
Plany na przyszłość – nowe normy emisji spalin
Na lata 2020/21 przypadło osiągnięcie następnego celu redukcji spalin CO2. Click To Tweet Według przepisów przyjętych przez Parlament Europejski nowe samochody będą mogły wydalać do atmosfery maksymalnie 95 g CO2/km. Zrealizowanie tego postulatu pozwoli ograniczyć aż o 50 mln ton roczną emisję spalin CO2. Jednak aby to się mogło stać, wymaga się od producentów zdecydowanie wyższych nakładów w rozwój oszczędnych układów napędowych.
Od 2025 roku mają wejść w życie kolejne, jeszcze bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Na ten moment dyskusji podlegają dwa warianty – pierwszy, który zakłada emisję CO2 na poziomie 78 g/km i drugi – bardziej “agresywny”- według którego auta nie mogłyby emitować więcej niż 68 g CO2.
Z jednej strony to bardzo dobrze, że normy są coraz bardziej restrykcyjne. Podziękuje nam za to planeta.
Jak zabierze nas do ziemi…..