Przy zakupie samochodu stajemy jednocześnie przed dylematem w postaci wyboru typu silnika. Czy lepszy będzie silnik benzynowy, czy może diesel? Każde rozwiązanie ma swoje zalety, ale niestety nie jest pozbawione również wad. Dlatego warto przeanalizować wszystkie parametry dotyczące obu przypadków.

Silnik benzynowy

Najpopularniejszym rodzajem silników w samochodach osobowych są silniki benzynowe. Zostały one wynalezione w 1876 roku przez Niemca Nikolausa Otto, który skonstruował pierwszy czterosuwowy silnik benzynowy o zapłonie iskrowym. Wymagał on iskry generowanej przez świecę zapłonową, a w każdym cylindrze silnika następowały kontrolowane wybuchy paliwa zmieszanego z powietrzem. To wszystko sprawiało, że jednostka napędowa działała.

Ich zaletą jest mniejszy koszt nabycia takiego auta, niższe koszty naprawy i tańsze części. Łatwiej też odpala silnik benzynowy podczas niskich temperatur zimą niż diesel. Najważniejszą wadą w przypadku silników benzynowych są wysokie koszty eksploatacyjne. Benzyna kosztuje więcej niż ropa, a spalanie jest wyższe.

Silnik diesel

Silniki diesla są silnikami wysokoprężnymi i wymagają tankowania ropy naftowej. Wymyślone zostały po koniec XIX wieku przez Rudolfa Diesla, który wpadł na pomysł wykorzystania oleju napędowego w charakterze paliwa do silnika. Jednostki takie były określane jako wysokoprężne lub wyposażone w zapłon samoczynny. W silnikach typu diesel mieszanka oleju napędowego z powietrzem ulega zapłonowi dzięki energii doprowadzającej do silnego ruchu tłoka, dzięki czemu jest on w stanie bez iskry sprężyć mieszankę powietrza i oleju napędowego.

Nowoczesne silniki diesla są wydajne, pozwalają na ograniczenie spalania ropy oraz generują stosunkowo niski poziom hałasu. Nie ma w ich przypadku ryzyka dymienia, a zapewniają wysoki komfort jazdy. Ich wadą jest fakt, że samochody z silnikiem diesla są droższe w zakupie. Za zaletę należy uznać wysoki poziom trwałości silnika.

Jazda samochodem z silnikiem benzynowym

W samochodach wyposażonych w silnik benzynowy można sobie pozwolić na dużą dynamikę jazdy. Kierowca powinien w nich zmieniać biegi przy około 2500-3000 obrotów na minutę. Jeśli będzie jeździł długo na zbyt niskim biegu przy obrotach poniżej 2000 obrotów na minutę, może dojść do uszkodzenia skrzyni biegów, koła dwumasowego czy łożysk.

Jazda samochodem z silnikiem diesel

Przy użytkowaniu diesla trzeba zadbać o tankowanie wysokiej jakości ropy. Wszelkie zanieczyszczenia powodują zwiększone tempo zużywania się układu wtryskowego. Właściciel takiego pojazdu powinien pamiętać o częstej wymianie oleju, nawet co kilkanaście tysięcy przejechanych kilometrów.

Diesle nie nadają się do gwałtownej zmiany biegów, ale łatwiej w ich przypadku hamuje się silnikiem. Click To Tweet

W silnikach diesla należy zmieniać biegi na wyższe najpóźniej przy 2000 obrotach na minutę, ponieważ im wyższe obroty, tym zużycie paliwa nieproporcjonalnie rośnie, a wzrost momentu obrotowego i mocy na niewiele  się zdaje.

tuning 2157354 1280 Benzyna czy diesel   który silnik lepszy i który wybrać?

Jaka jest różnica w jeździe między obydwoma silnikami?

Podczas jazdy miejskiej i na autostradach samochodami z silnikami diesla spalanie jest niemalże takie samo. Zaś w przypadku benzyniaków przy dynamicznej jeździe potrafią one spalać nawet dwukrotnie więcej paliwa niż przy jeździe po trasie.

Porównanie obu silników

Charakterystyka obu jednostek napędowych jest zupełnie odmienna. Początkowo silniki diesla wykorzystywano w przemyśle, m.in. do napędzania statków, maszyn, pojazdów rolniczych i elektrowni. Jednak wraz z wynalezieniem turbosprężarki i zastosowaniem jej w tych silnikach, zlikwidowano najpoważniejsze problemy związane z ich eksploatacją.

Silnik diesla spala nawet o 25 proc. mniej paliwa niż silnik benzynowy, ale pod względem obciążeń związanych z eksploatacją to ten drugi jest bardziej oszczędny. Ceny części dla „benzyniaków” są niższe niż przy dieslach. Samochody z silnikami diesla przeznaczone są głównie dla osób podróżujących często i na duże odległości, ponieważ oni najbardziej odczują różnice w cenach bieżącego użycia pojazdów. Mają wyższą moc, dzięki wyższemu momentowi obrotowemu. Nowoczesne samochody diesla mają wspomnianą moc porównywalną do silników benzynowych, a przy tym oferują lepsze przyspieszenie.

Czy typ silnika wpływa na koszt ubezpieczenia?

Rodzaj silnika właściwie nie wpływa na cenę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w ruchu komunikacyjnym pojazdów. W większości towarzystw ubezpieczeniowych przy takiej samej pojemności silnika benzynowego i diesel kierowca zapłaci za OC taką samą kwotę. Różnice pojawiają się, gdy będzie on chciał kupić Autocasco. Jako że samochody z silnikiem diesla są droższe i obiektywnie rzecz ujmując więcej warte, to i ich składka na AC będzie wyższa.

Na pewno każdy kierowca ma swoje opinie dotyczące jazdy samochodem z silnikiem benzynowym lub diesla. Zachęcamy do dzielenia się z nami i naszymi czytelnikami swoimi doświadczeniami.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This